Vid
Gymnasiet i Petalax har vi årligen flera olika projekt under vecka 8 då
eleverna arbetar fram ett projekthäfte kring ett visst tema, exempelvis
Förintelsen. I år fick jag dock möjligheten att dra ett nytt projekt
som jag själv skapat med rubriken WWW - Wara eller inte Wara
på Webben. Detta är en kurs om digital identitet och delaktighet på
webben. Målet är att eleverna skall bli mer medvetna om hur internet
fungerar och lära sig vara delaktiga i olika sociala nätverk för att på
så sätt stärka sin digitala identitet.Slutprodukten för projektet kommer att vara en webbsida som eleverna själva skapar under veckans gång.
Nedan följer ett kort sammandrag av den första projektdagen:
Dag
1: Tio elever hade anmält sig till kursen. Förmiddagens tema var barns
och ungdomars internetanvändning: säkerhet och risker. Efter en
introducerande filmsekvens om internets betydelse i skolan diskuterade
vi våra egna erfarenheter av internet och i vilken omfattning vi är
konsumenter respektive producenter på webben. Det framkom att de flesta
elever helt klart konsumerar (underhållning) mer än de producerar (eget
material) på internet. Mot denna bakgrund diskuterade vi varför det är
viktigt att också lära sig bli aktiva producenter av material och källor
på webben. Vi arbetade också med ett par artiklar om internetanvändning
hos ungdomar som belyste säkerhetsfrågor och risker med att vara på
internet. En viktig artikel för denna diskussion var den rätt färska
EU-rapporten "EU kids online".
På
eftermiddagen var temat digitala fotspår och digital identitet samt
delaktighet på webben. Vi diskuterade varför det är viktigt att vara
medveten om vilka digitala fotspår man lämnar efter sig på internet,
exempelvis i olika sociala forum samt hur dessa fotspår uppkommer och
"försvinner". Vi lärde oss givetvis att ingenting egentligen försvinner
från internet men att vi kan påverka vad andra hittar om oss på
sökmaskiner som Google. En praktisk och kul uppgift blev att eleverna
fick till uppgift att googla sig själva och räkna positiva och negativa
träffar som jag grupperade enligt färg. Röd träff innebär en negativ
eller osann träff/felaktig information, gul träff innebär korrekt
information om dig men som du själv inte äger eller har skapat. Grön
färg innebär en positiv träff som du själv skapat och således "äger".
Eleverna fick bokföra sitt resultat (enligt 10 första
sökresultat/träffar på Google) och i slutet av kursen skall eleven
googla sig själv igen och kolla om resultatet blivit bättre under
veckans gång.
Eftermiddagen
avslutades med att vi inledde arbetet med att stärka våra digitala
identiteter genom att bli delaktiga i sociala medier. Vi gick igenom
grunderna i Twitter och eleverna fick till uppgift att söka upp och
följa intressanta twittrare
med anknytning till skolarbete. De skapade också en profil på LinkedIn
och bekantade sig med vilka möjligheter LinkedIn ger för exempelvis den
som söker jobb. Vid dagens slut hade alla ett eget konto och profil på
Twitter och LinkedIn
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar