Projektet #eKlasstandem
Gymnasiet i Petalax har sedan flera år tillbaka haft ett samarbete med Leppävirran lukio när det kommer till språkundervisningen (TOKI-projektet). Sedan hösten 2015 har detta samarbete fördjupats i och med att skolorna är med i ett treårigt forskningsprojekt som heter eKlasstandem. Upprätthållarna för detta projekt är Åbo Akademi och Vasa universitet. I egenskap av projektkoordinator vill jag gärna i detta blogginlägg dela med mig av våra erfarenheter efter det första året (läsåret 2015-2016).
Lärare, forskare och IKT-pedagog
Projektets mål
Projektets övergripande mål är att på empirisk grund utveckla klasstandem som
språkpedagogisk modell för virtuella lärmiljöer och göras tillgänglig för alla
skolor i Finland. Ett annat mål är att de deltagande forskarna, tandemlärarna
och IKT-pedagogerna tillsammans utvecklar modeller för fungerande virtuella
kontakter över språkgränsen. Målsättningen är att eKlasstandem som modell för
undervisningen i det andra inhemska språket möjliggör att skolor i olika delar
av landet kan erbjuda sina elever och studerande tillgång till autentiska
språkanvändningskontexter och möjligheter till personliga kontakter över
språkgränsen. I och med detta har projektet också som målsättning att öka
förståelsen och toleransen för det andra inhemska språket, dess användare och
deras kultur.
Hur långt har vi kommit under ett år?
Projektets tidsram är tre år och således är flera mål ännu
ouppnådda. Projektet har dock redan i detta skede uppnått målet med att skapa
en fungerande virtuell miljö som möjliggör personliga kontakter mellan elever
från olika språkmiljöer. Projektgruppen har lyckats identifiera tekniska
utmaningar som bromsar klassrumsarbetet och de virtuella kontakterna, och hitta
lösningar på dem. Samtidigt har man etablerat samarbetet mellan de olika
aktörerna, lärarna, forskarna, IKT-pedagogen och IT-stödet. Projektet har skapat
en god grogrund för att under det andra läsåret i ett tidigt skede komma igång med att
utveckla fungerande arbetssätt och tillämpa olika uppgiftstyper för de
gemensamma virtuella lektionerna. Således kan fokus under läsåret 2016-2017
vara mer på pedagogik än på teknik.
Hur har projektet genomförts i praktiken?
Pilotfasen för projektet inleddes i början av höstterminen
2015. Språklärarna i Petalax och Leppävirta har tillsammans med sina elever
etablerat kontakten med varandra, både genom fysiska och virtuella möten.
IT-stödpersonerna har skött införskaffningen av nödvändig teknisk utrustning.
Till dessa hör främst bärbara datorer och hörlurar med mikrofon till alla
elever som deltar i projektet. Därtill har IT-personalen skött om tillgången
till nödvändig internetuppkoppling. IKT-pedagogen har skapat ett virtuellt klassrum
i lärplattformen Fronter som fungerar som projektets virtuella hem. I det
virtuella klassrummet ”eKlasstandem” har det också skapats förutsättningar för personliga videomöten genom verktyget Skype för företag samt för
kollaborativa arbetssätt med hjälp av delade dokument. Forskarna vid Åbo
Akademi och Vasa universitet har ansvarat för
projektets empiriska uppföljning. Arbetet under höstterminen kretsade kring
att etablera en god och fungerande arbetsmiljö samt till att skapa tekniska
förutsättningar för virtuella lektioner.
eKlasstandemlektion
Under vårterminen fortsattes arbetet med att få till stånd
fungerande virtuella möten mellan eleverna i Petalax och Leppävirta. Lärarna i
Petalax och Leppävirta samarbetade på distans för att utarbeta fungerande
lektionsplaner. Projektkoordinatorn har ansvarat för kontakten och
kommunikationen mellan lärare och forskare. Den empiriska undersökningen har
baserats på utvalda fokuselever i respektive skola. Dessa har filmats och deras
aktiviteter på datorn har dokumenterats med både extern kamera och
skärminspelningar. På grund av schematekniska orsaker hölls endast fyra
gemensamma lektioner under mars månad. Dessa räckte dock bra till för att kunna
identifiera utmaningar och möjligheter med både teknik och pedagogik.
Resultat
Resultaten som man fått fram 2015–2016 används som grund för
det fortsatta samarbetet inom projektet. Information om projektet uppdateras
kontinuerligt på projektets egen webbplats samt via skolornas egna hemsidor.
Projektet kan också följas via sociala medier som twitter under hashtaggen
#eKlasstandem. Projektet har också varit närvarande under den vårdag som
Utbildningsstyrelsen ordnade i Karleby i slutet av april. Preliminära resultat
har även presenterats på den 12:e internationella vetenskapliga konferensen
eLearning and Software for Education i Bucharest i april 2016.
Tandempar-selfie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar