Padlet är ett webbaserat verktyg som
fungerar som en slags virtuell anslagstavla. Du behöver registrera dig och skapa
ett konto för att kunna använda tjänsten. I den här beskrivningen av Padlet
koncentrerar jag mig på de funktioner som är tillgängliga i gratisversionen. Du
kan också uppgradera till en betalversion med fler finesser som bland annat
möjlighet till elevadministration och uppladdning av större filer. Min
bedömning är att du klarar dig långt med de funktioner som gratisversionen
erbjuder.
När du har skapat ett konto kan du börja skapa
en ny padlet som alltså är en slags digital eller snarare virtuell anslagstavla eller vägg. Det finns
olika sorters väggar som fungerar på lite olika sätt men gemensamt för dem alla
är att du kan göra inlägg i form av text, bild, ljud eller video samt att alla
väggar kan delas med andra för samarbete och redigering av olika grad. Denna möjlighet till delning av olika slag
(läsa, skriva, reglera och administrera) är ett välkommet inslag eftersom det
möjliggör elevaktiverande uppgifter som stöder kollaborativt tänkande och
arbete. Du kan också själv välja bakgrundsbild på varje padlet. Det finns fem
olika sorters padlets. I alternativet "Vägg" så har du möjlighet att
samla innehåll i en tegelliknande layout där du själv kan dra och släppa
innehållet på önskat ställe. Se gärna som exempel den Padlet (Vägg) där studerande inom den valbara
kursen i eklasstandem har samlat sina slutprodukter (dold tillsvidare).
Ett annat användbart alternativ är
"Canvas" där du förutom att samla innehållet på önskat ställe också
kan koppla ihop innehållsrutorna med varandra med hjälp av pilar. Detta
alternativ lämpar sig för många olika sorters användningsområden, exempelvis
som presentationsunderlag. Se gärna min egen Padlet (Canvas) som jag använt som underlag för att
presentera tutorlärarverksamheten i Malax och Korsnäs. Se gärna också ett
elevexempel där uppgiften under en lektion var att ordna tio olika händelser i
kronologisk ordning samt att fylla innehållsrutorna med fakta. Uppgiften som
jag gjorde bestod alltså endast av tio rubriker i form av innehållsrutor.
Eleverna har därefter satt dom i rätt ordning och skrivit in fakta.
Slutprodukten blev en översikt av fotspår i den ortodoxa kyrkans historia som
delades med de andra kursdeltagarna.
Ett tredje alternativ är "Hylla" där
innehållet samlas i kolumner brevid varandra. Detta alternativ passar bra om
man vill ha en tydlig struktur bestående av enbart kolumner. I Malax och
Korsnäs har vi inom grundläggande utbildningen skapat en plan för digital
kompetens (klicka) bestående av en Padlet i form av "hylla". I denna
padlet har vi alltså använt kolumner för att åskådliggöra olika slag av digital
kompetens (rubriken) medan man kommer åt olika årskurser genom att skrolla inne
i kolumnen. Se gärna som exempel vår plan för digital kompetens i form av Padlet (Hylla).
Det finns alltså flera olika alternativ av
väggar att välja på beroende på syfte och funktion men i grunden skapas
inläggen på samma sätt. Alla väggar kan
också ställas in så att eleverna kan kommentera och gilla varandras inlägg.
Dessa funktioner skapar en större möjlighet till interaktion av olika slag,
exempelvis kamratrespons. Se gärna följande instruktionsvideo där jag kort demonstrerar hur
studerande kan skapa en egen Padlet inom ramen för den valbara kursen i
eklasstandem. Till sist vill jag gärna påminna om att Padlet också finns
tillgänglig som app i både Google Play och App Store. Min egen erfarenhet är att appen
fungerar helt bra åtminstone för att läsa och komma åt väggar. Ifall man önskar
skapa och arbeta inne i en Padlet rekommenderar jag webbversionen via en dator.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar